Bass Pickup References
To give you an idea of what other people think about my bass pickups I have asked my customers to review the particular pickups they would have installed in their basses…and here it is, enjoy!

(The reviews are in Danish only)


Pickuptype, Neck: Tube Stacker – Bridge: Tube Stacker (4. str. Mørch bas)
Navn: Jesper Hindø
Band: Dreamband

Uanset hvordan jeg indstiller knapperne får jeg en varm og defineret tone og disse pickupper kan det hele….Jeg er en glad mand og kan ikke forestille mig bedre lyde på min bas.

Pickuptype, Pickuptype, Bridge: Neo 1 Neck: Neo 2 ( 5. str. Mørch bas )
Som alle Mørch pickupper har den en pålidelig kerne og fasthed i karakteren. Den er følsom og reagerer på alle dynamiske påvirkninger i spillet.


Pickuptype, Neck: Tube Stacker – Bridge: Tube Stacker (6 str. Mørch bas)
Navn: Jesper Bunk
Band: Blindstone

Varm, hard, markant meget punch I lyden… En J-style pickup uden alt for meget growl og med et drys af HiFi…En Tubestacker gi’r en fornemmelsen af at man ikke behøver så meget computer og effekter…bare sæt stikket i og fyr den af… Et sonisk lækkeri…mums


Pickuptype, Neck: Tube Stacker – Bridge: Tube Stacker (5 str. Mørch bas) Pickuptype, Neck: Soulman’s Dream – Bridge: Captain Fingers Hot (4 str. Mørch bas) Pickuptype, Neck: Clarity II – Bridge: Clarity II (4 str. Mørch bas)
Navn: Vladimir Stoykov

UNIK!


Pickuptype, Bridge: Dobbelt Soulman’s Dream (6 str. Mørch bas)
Navn: Einer Lindflaten
Band: Jazzbandet Sometimes

Rund og varm lyd der er defineret m. en smule balanceret mellemtone. Pickuppen er lidt en blanding af P- og J-bas. Den opfanger alle strengevibrationer lige jævnt og kraftigt.


Pickuptype, Neck: Tube Stacker – Bridge: Tube Stacker (4 str. Mørch bas)
Navn: Søren Hedegaard Andersen
Band: Svend Sol Bluesband

Ren, klar og fyldig.


Pickuptype, Neck: Rock’n roll man – Bridge: Rock’n roll man (6 og 5 str. Mørch bas båndløs)
Navn: Magnus Lodberg Krogh
Band: Ufo &Yepha, Trio Autistico, Denise m.m.

Ren, punchy, klar, fyldig lyd. Jeg synes min bas har lidt af det hele. Den har utrolig klar og næsten akustisk lyd og samtidig en masse nosser. Meget personlig lyd…de pickupper der sidder i min bas lyder super godt og tilføjer noget fedt og mere spændende end en traditionel båndløs bas.


Pickuptype, Neck: Tube Stacker – Bridge: Tube Stacker (6 str. Mørch bas) Pickuptype, Neck: Clarity II – Bridge: Clarity II (4 str. Mørch bas) Pickuptype, Neck: Rock’n roll man (4 str. Mørch bas)
Navn: Dan Rasmussen
Band: Freelance, Amin Jensen, Linie 3, Bob Ricketts, Stig Rossen, Jan Glæsels Orkester, Marie Carmen Koppel, Jette Torp m.fl.

Afstemt, distinkt, fremragende!


Pickuptype, Neck: Tube Stacker – Bridge: Tube Stacker (4 str. Mørch bas)
Navn: Lars Bo Smith
Band: Springsteen Jam, JR’s Big Band, Rytmisk Kor

Fyldig, varm og klar uden mudder, transparent lyd…I forbindelse med rytmisk kor er den uvurderlig, fordi du kan spille med klarhed og fylde uden at smadre koret.


Pickuptype, Neck: Captain Fingers – Bridge: Captain Fingers (4 str. Mørch bas) Pickuptype, Neck: Tight fingers – Bridge: Tight fingers (6 str. Mørch bas båndløs) Pickuptype, Neck: Rock’n roll man (4 str. Mørch bas)
Navn: Rasmus V. Hvilsted
Band: Traveland, Dansk Metal Industri, Primus Jam

Lyden i disse pickupper er meget klar og gennemtrængende. De har en utrolig levende og ærlig gengivelse af instrumentets naturlige klang. Kombinationsmulighederne er nærmest uendelige, da man ved hjælp af lidt panorering samt lidt justering af tonekontrollen samt Mørch’s aktive preampsystem, kan få alt fra den tykkeste mur (uden at mudre) til den smukkeste og mest gennemtrængende solo lyd, uden at miste bund, og alt sammen med equalizeren neutral på ens yndlingsforstærker. Hvor andre fabrikanter har en tendens til at have lyden af mærket (musicman som musicman, og Fender lyder som Fender), lyder Mørch’s basser naturligt og som man vil have dem til at lyde! Jeg mener, at det her må være på sin plads at skrive lidt om mit samarbejde med Johnny, som altid har været yderst behageligt og ekstremt hyggeligt. Hans instrumenter taler deres eget tydelige sprog og fortæller om en sand mester inden for sit fag, som er uden sidestykke. Hans instrumenter overtrumfer i alsidighed, lyd, håndværksmæssig kvalitet og ikke mindst spilbarhed. Alle Mørch’s instrumenter er unikke, men alligevel fyldt med en sjæl og karakter, som alle afspejler, hvor de kommer fra.’ ’Jeg er kommet hos Mørch gennem de sidste 10 år. Jeg har på nuværende tidspunkt en 4 str. Mørch, 3×6 str. Mørch (hvoraf 2 er båndløse), 1 Mørch guitar, samt en 6 str. electric upright Mørch. D.v.s. i gennemsnit en lille ny hver 1 ½ år. Hvilket vel siger lidt om hvor vanedannende hans instrumenter er. Tak for et godt og fortsat samarbejde Johnny!


Pickuptype, Neck: Tube Stacker – Bridge: Tube Stacker (4 str. Mørch bas)
Navn: Henrik Schou Kristensen
Band: Radio’s Symfoniorkester

Single Coil: Hurtig, præcis og god definition i mellemtonen. Let afrundet bas og diskant, men god klarhed i hele lydspektret. Humbucker: Blødere og mere ”tilbage trukket” lyd. Velregnet til mere diskret bassspil (viser og akustiske sammenhænge). Kombinationen med 2 pickupper gi’r stor variationsmuligheder fra mørk rund reggae tone til tydelig defineret solospil. Alt med et moderne touch – altså ikke specielt old school lyd. Jeg er så glad!


Pickuptype, Neck: Full Fingers – Bridge: Tight Fingers (6 str. Mørch bas)
Navn: Ruben Christensen

Meget ren og neutral. Velegnet til farvning med equalizer


Pickuptype, Neck: Tight Fingers – Bridge: Tight Fingers (5 str. Mørch bas båndløs)
Navn: Klaus Heil
Band: Slesvigske Musikkorps, Locomotion.

Ubeskrivelig, fra rund dog fyldig til funkysounds. Uanset, hvilken lyd jeg vælger, så synger denne bas bare så vidunderligt.

Pickuptype, Neck: Rock’n roll man – Bridge: Tube Stacker (5 str. Yamaha.)

Selvom bassen ikke ‘synger’, som den båndløse [Mørch], så bevirker disse to pickupper, kombineret med Johnny’s aktiv/passiv elektronik med 2 bånds equ., at man virkelig får dækket et meget vidt lydspektrum, fra den fede ”P sound” til den mere funky lyd a la Pastorius. Med disse to pickupper fra Johnny Mørch, har jeg fået et helt andet instrument. Just Perfect!


Pickuptype, Neck: Rock’n roll man – Bridge: Tube Stacker (5 str. Mørch bas)
Navn: Mikkel Skov
Band: Trio, Kvartot

Utroligt ’responsive’ og tilpasser sig smukt ens teknik og instrumentets træ/farve. Masser af krop og definition!!… Disse passer og komplimenterer mit instrument fantastisk!


Pickuptype, Neck: Vintage P – Bridge: Clarity II (4 str. Mørch bas)
Navn: Ove Rasmussen
Band: Jan og Sunny Boys

Fyldig og varm…FED BAS.


Pickuptype, Neck: Tube Stacker – Midd: Mørch Musicman type – Bridge: Tube Stacker (5 str. Mørch bas)
Navn: Kim Bang
Band: Orange Jazz Trio, The Right Stuff, Gospel Operators, Playground m.fl.

Min bas er designet, så den bagerste Tubestacker kan slås til eller fra via en switch. Den forreste Tubestacker og ’Musicman’ [Mørch] humbuckeren i midten kan blandes via et panoreringspotmeter. Med den indbyggede Mørch preamp har jeg mulighed for at lave alt fra tordnende dyb bund til fokuseret og stram funklyd. Som udgangspunkt indstiller jeg alle parametre (bas, mid, top) neutral og booster så mellemtonen en smule. Det giver en fed all-round lyd, der passer til det meste. Kombinationen af pickupper og blandingsmuligheder giver sammen med preampen en ekstremt fleksibel bas, der med lidt hurtig justering passer til næsten hvad som helst.


Pickuptype, Neck: Full Fingers – Bridge: Full Fingers (6 str. Mørch bas båndløs)
Navn: Peter Mogensen
Band: Dudada Band

Fra stor rund blød blues/reggae lyd over slap til nasal knurrende båndløs – mørk som lys, men altid klar og defineret. Man kan stort set finde alle former for lyd ”farver” med disse pickupper. De passer rigtig godt til ”krølle fyren” 6 str., som jeg er meget glad for!


Pickuptype, Neck: Full Fingers – Bridge: Full Fingers (5 str. Mørch bas)
Navn: John Skov
Band: Flottenheimers, Light Showband m.fl.

Meget fyldig og blød lyd. En meget syngende sustain-lyd, der virkelig kommer til sin ret. Men lyden kan også indstilles til lidt hårdere lyd. Kort sagt: rigtig mange lydindstillinger, der gør den velegnet til både viser, jazz, pop og rock.


Pickuptype, Neck: Rock’n roll man – Bridge: Rock’n roll man (4 str. Mørch bas)
Navn: Erik Ejstrup
Band: Shindig m.fl.

En meget klar og fyldig lyd, som høres godt I det samlede lydbillede… Jeg er utrolig glad for min flotte Mørch bas, som ligger godt i hånden og for mig har den helt rigtige lyd.


Pickuptype, Neck: Souldman’s Dream – Bridge: Souldman’s Dream
Navn: Henrik R. L. Andersen
Band: Nationen

Varm, rund, fyldig, fed… Det er første gang, hvor jeg oplever, at det er federe at spille over neck pickuppen, lyden er så superlækker!


Pickuptype, Neck: Tight Fingers – Bridge: Tight Fingers
Navn: Flemming Tived

Dine håndspundne mikrofoner og dit arbejde lyder himmelsk godt!


Pickuptype, Neck: Full Fingers – Bridge: Tube Stacker (5 str. Mørch bas)
Navn: H. C. Röder
Band: Lars Lilholt Band, VIP

Blød, rund, god fast bund. Fantastisk allround lyd, som vil passe til de fleste stilarter.


Pickuptype, Neck: Tube Stacker – Bridge: Tube Stacker / RMC Pietzo (5 str. Mørch bas)
Navn: Lasse Jørgensen
Band: Kristian Lilholt

Bruger 90% Pietzo da den er så tæt på acc./båndløs lyd. Kombineret med [Mørch preamp]. Bruger Mørch [preamp] pedal til alt. Super til bas og acc. guitar.


Pickuptype, Neck: Soulman’s Dream – Bridge: Hot Fingers (4 str. Mørch bas)
Navn: George Olesen
Band: Tv-2

Jeg vil beskrive de to pickupper sammen, da det er sådan jeg mest har dem indstillet. Jeg synes de har en rigtig fuldfed lyd med en usædvanlig god betoning af mellemtonen, d.v.s. trænger rigtig godt igennem uden at miste varme i lyden. Diskanten er diskret, men også dejlig varm og organisk. Jeg har så opdaget, at den bagerste pickup godt kan spille alene uden at blive for tynd, og det er super fint lige at blande med den forreste. Fyldig bund også. Alt i alt usædvanlig gode pickupper.


Pickuptype, Neck: Vintage P – Bridge: Clarity II (4 str. Mørch bas)
Navn: Thomas Højrup Andersen
Band: Flashback, Jack’s Total Lack of Surprise

Varm, med go’ krop i både mellemtone og dybe frekvenser. Stadig masser af punch. En rigtig vintage pickup. Lyder suværent!… Jeg har virkelig fået et enestående instrument, som hurtigt blev en del af mig, og som jeg altid glæder mig til at samle op og spille på! Jeg må have flere af de fantastiske instrumenter fra det ”Mørch’e” Djursland. Hvis jeg får chancen igen bliver det en 5’er.


Pickuptype, Neck: Vintage P – Bridge: Clarity II (4 str. Mørch bas)
Navn: Rasmus Madsen Munch
Band: Kun2

Den kombination af pickupper der er i min Mørch bas giver mig en bred vifte af forskellige klangmuligheder. Fuld skrue for alt giver en helt utrolig fyldig klang, som virkelig kan få et næsten hvilket som helst groove til virkelig at ”groove”! Herudover er der rig lejlighed til at skrue en smule ned for bassen og få en super-clean klang med mellem og diskant, som er yderst velegnet til solospil. Endvidere vil jeg pointere at panoreringsknappen giver dig endnu mere mulighed for at lave en distinktiv klang på meget få sekunder! Foruden lyden – som jo skal være i centrum – så vil jeg også fremhæve det fantastiske flotte håndværk, som er blevet lavet. Alt dette gør selve spilleglæden endnu større! Jeg kan ikke udtrykke min glæde nok for min Mørch bas, og er ovenud glad for min investering. Mit råd, hvis du søger noget anderledes, noget hvor du virkelig føler, du bliver en del af din bas, så kan jeg på det varmeste anbefale en Mørch bas. Du er en del af bassen fra små træstykker til et færdiglavet håndværk.


Pickuptype, Neck: Tight fingers – Bridge: Full fingers
Navn: Tommy M. Knudsen
Band: E’Nemia

“Våd-saftig” clean tone med masser af varme og fylde afhængig af ens preferencer… To yderst velspillende og voldsomt tilfredsstillende pick-ups, der sammen med Mørch preamp leverer et brag af en performance uanset setup. Mine ubetinget foretrukne pick-up/preamp til enhver tid. Især med en god distortion pedal smidt igennem en overskudsrig rørforstærker. Johnny’s håndværk er efter min mening en genistreg i en ellers uinspireret ’EMG’ tid.


Pickuptype, Neck: Neo 2 – Bridge: Neo 1
Navn: Peter Rahbek
Band: (Freelancer), Boys Night Out, Instant Breakfast, Alpha Centauri, Ensemble, New Fairytales, Tale Spinnin’, Zap Papas, Danish World Music Syndicate m. fl.

Jeg har altid været helt begejstret over Johnny Mørchs “gamle” humbucking-typer, der var indstøbt i polyester og baseret på keramiske magnettyper. Disse har for mig en helt enestående dynamik og opløsning. Til gengæld gav de ikke ved dørene på nogen måde. Grundlyden var generelt stor, dynamisk, fast og fuldstændig formelig, men også ret “kold” og ganske hifi-agtig. Man var således selv ansvarlig for at tilføre varme og sødme med fingrene. Johnnys nye neodymium-typer (humbucking) oplever jeg grundlæggende mere levende, varme, “musikalske” og med en smule vintage-agtig sødme i mellemtone og top, som jeg slet ikke kan stå for. De opløser kolossalt godt og føles dejligt luftige og dynamisk frigjorte samt lynhurtige – ja nærmeste som ægte akustiske transducere. Det gode er, at neodymium-typerne nok kan “growle”, men at det på den anden side aldrig “knækker” for hårdt eller ligefrem forvrænger og tilfører den der ringende, ja næsten fløjtende forvrængning, som gamle alnico-magneter tit bidrog med. Jeg opfatter neodymium-humbuckerne helt utroligt musikalske og befordrende for alle de nuancer jeg selv arbejder med i anslaget. Og så samarbejder de om muligt endnu bedre med Johnny Mørchs 18-volts preamp end nogen anden pickup-type, jeg har prøvet. Uden preamp er de utroligt gode, men med preampen opstår der ren magi: Lyden sætter simpelthen nye normer mht. opløsning, præcision, ekspressivitet og musikalitet. Samt støjsvaghed i helt usædvanlig grad. Har aldrig ønsket mig mere – det eneste alternativ er for mig helt akustiske instrumenter. Men det er jo en anden verden. Og så lige en kommentar til sidst: Men skulle ikke tro det, men de gamle Acoustic 360/361 basanlæg med 18-tommere i foldede horn har aldrig gengivet så ren og detaljeret i mellemtone og diskant som med netop disse pickupper. Check it out….