To give you an idea of what other people think about my guitar pickups I have asked my customers to review the particular pickups they would have installed in their guitars…and here it is, enjoy!

(The reviews are in Danish only)

 


Pickuptype, Neck: MT5/I ( Sunrise ) – Bridge: MT5/3 ( Stetson Shade )
Navn: Benno Mortensen
Band: Flashback


Veldefineret lyd over hele spektret. Specielt bunden er fed og tyk, men stadig klar I tonen…Imponerende tyngde i lydbilledet og alligevel lethed og ”twang”. Et rigtig godt køb.


Pickuptype, Bridge: MH Classic Hot/Al 2 ( Jazz Groove )
Navn: Jens Christian Kwella
Band: Kwella Quartet, The Dixieland Gipsy Band, Kwella/Venndt Duo, Mach & Kwella

Klar – uden irriterende top og varm uden for meget “ubrugelig” bas. Har gjort min Gibson 335 til en markant bedre lydende guitar end før.


Navn: Danny Franklin
Band: Juno, Busterband, Freelance


Pickuptype, Neck: MT5/1 ( Sunrise ) – Bridge: MT5/3 ( Stetson Shade )

‘En moderne T lyd, men med den gamle T lyd. Twang, rund og varm, men bider fra sig når man slår til den. Meget jazz’et når de kører i serie…Jeg elsker mine Mørch pickupper.’

Pickuptype, Neck: MS4/3 ( Mr. Six Strings) – Midd: MS4/3 ( Mr. Six Strings ) – Bridge: MS4/3 ( Mr. Six Strings )

‘Ren S lyd, men med en fræk top, utrolig varm på en rosewood hals, men stadigvæk masser af bid, meget venlig for overdrive lyd.’

Pickuptype, Neck: MS5/3C ( Funky’n Blonde ) – Midd: MS5/3B ( Big’n Blue ) – Bridge: MS2 SP ( Savage )

‘I mine øjne de bedste Mørch pu’s til dato, de har alt: Fyldig bund, lytte venlig mellemtone, og en top som siger spar 2 – der er så meget nosser i de pu’s.’

Pickuptype, Bridge: MH Vintage Hot/Al 2 ( Jazz Groove )

’Meget rund og blød, ikke så toppet, men med en god mellemtone… synger rigtig godt med overdrive på.’


Pickuptype, Neck: MS4/1 ( Welth’n Tone ) – Midd: MS4/1( Welth’n Tone ) – Bridge: MS4/1( Welth’n Tone)
Navn: Jacob Thorstensen
Band: Rookies


‘Meget flot gengivelse af alle toner, godt med bid i bridge pickuppen, lyder godt med lidt drive, meget åben i lyden, lyder absolut ikke dåset.’


Pickuptype, Neck: MH classic ( Song Bird ) – Bridge: MH Classic Hot/Al 4 ( Soft Edge )
Navn: Jørgen R. Stougaard
Band: J. Overgaard and his Blues Freak’s


‘Lyden spænder fra en fin akustisk til en nærmest Gary Moore (still got the blues)…Med hensyn til lyden er jeg sikker på at guitarens lyd uden strøm er af stor betydning. Og da må jeg sige, jeg ikke har hørt noget lignende.’


Pickuptype, Neck: M90/AL4 ( Pole Position ) – Bridge: M90/Al 4 ( Pole Position )
Navn: Chresten Vinther
Band: Jazzband og Big Band


‘Varm og rund…Godt tilfreds med de nye pickupper.’


Pickuptype, Neck: MS4/1 ( Welth’n Tone ) – Midd: MS4/1 ( Welth’n Tone ) – Bridge: MS4/1 ( Welth’n Tone )
Navn: Finn Bjerke

’Jeg spiller slideguitar på en ”gammel” Mørch, den har suveræn lyd, er overtonerig, pickups er utrolig gode. ”Sustain” er dejlig vedvarende. Jeg spiller næsten dagligt på den, og tænker på at du laver virkelig god kvalitet. Det er en guitar med sjæl – tak for den.’


Pickuptype, Neck: MS5/3B ( Big’n Blue ) – Midd: MS5/3B ( Big’n Blue ) – Bridge: MS2 ( Muscle )
Navn: Frank Mikkelsen
Band: Finally og div. sessions


‘Jeg bruger dem p.g.a. fantastisk alsidighed, der er nødvendigt, når man er ”bureau-musiker”, og aldrig ved præcist, hvad der skal spilles på jobs’ene.’


Pickuptype, Neck: MH Classic Hot/Al 4 ( Soft Edge ) – Bridge: MH4sp (Eager )
Navn: Søren Raaschou
Band: Kons. studerende


‘Classic Hot: God jazz-pickup, dog med mere kant og spark end andre jazz-pickupper. MH4sp: Fantastisk rockpickup med masser af kraft og fylde. Jeg spiller en del moderne jazz, og har altid ønsket en mere markant og kantet jazzlyd. Her er Classic Hot helt perfekt. Og ønsker jeg en mere tynd/minimalistisk lyd kan jeg splitte den perfekt til funk/rock. Min MH4sp bruger jeg hovedsageligt til soloer med knald på. Og her er den perfekt. ’


Navn: Karsten Mathiasen
Band: DMP


Pickuptype, Neck: MT5/1sp ( Shoot Out ) -Bridge: MT5/3 ( Stetson Shade)

‘Perfekt. Nok af det hele. Bedre kan det ikke beskrives. Twang, bid, bund, top. Alt er perfekt.’

Pickuptype, Neck: MS4/1 ( Welth’n Tone) – Midd: MS4/1 ( Welth’n Tone ) – Bridge: Twin Blade

‘Sprød, definerbar, perfekt. Kombinationen af Twin Blade pick + midd pick er super. Lyder som en gammel “S” – berørt af guds hænder.’

’Begge guitarer er noget at det bedste jeg personligt har haft mellem hænderne I de efterhånden mange år jeg har spillet professionelt. Både min T og min S har den perfekte kombination af lyd. Lyden er klar og distinkt. Der er bund, der er top – der er det rette ’twang’ – guitarerne er anvendelige til stort set ALT… Enhver drømmelyd kan frembringes.’

’…Jeg har prøvet guitarer til priser mellem 10.000-50.000 –har prøvet noget af det ypperste fra Fenders Customshop afdeling…men alligevel lyder begge mine Mørch Guitarer bare lige en tand bedre…’

’Allerede nu, glæder jeg mig til at besøge dig igen – og få endnu en til samlingen… Jeg er VIRKELIG glad for at kunne være den lykkelige ejer af dine fantastiske instrumenter.’


Pickuptype, Neck: MS5/3c ( Funky’n Blonde ) – Midd: MS5/3c ( Funky’n Blonde ) – Bridge: MS5/4 ( Transparent )
Navn: Lasse Sandkamm

’En kort tilbagemelding fra en yderst tilfreds kunde! De nye pickups har sustain, brilliant tone, fylde, skinner igennem med drive på, lækker fyldig og fyldt med twang. Jeg er MEGET MEGET tilfreds! Endnu en gang tak.’


Navn: Claus Jensen Hedensted
Band: Birgers Venner, Proud Mary, Jensen Blues Projekt


Pickuptype, Neck: MS5/3C ( Funky’n Blonde ) – Midd: MS5/3C Funky’n Blonde ) – Bridge: MH Classic Hot Ceramic ( Loud’N Proud )

‘Bridge har en meget klar og fin lyd I forhold til normale humbugs – Neck/middle meget S lyd, bare mere output.’

Pickuptype, Neck: MS4/3 sp ( Organic )- Midd: MS4/3 sp ( Organic ) – Bridge: MH4 sp ( Eager )

’Pickupper med større output end standard S – Meget mellemtone, men alligevel veldefinerede.’


Pickuptype, Neck: MS4/3 sp ( Organic ) – Midd: MS4/3 sp ( Organic ) – Bridge: MH Classic Hot Ceramic (Loud’N Proud)
Navn: Claus Morell
Band: Blues Indien


‘Det er meget mellemtonen jeg har søgt, og den er der masser af uden at føles som en dåse. Den øverste del har lidt kant, der sammen med toppen sørger for, at den første tanke ikke er poleret. Dette setup kan det meste, og særligt blues (masser af dynamik).’

’Tak for handlen. Verden bliver smukkere, når der er nogen som dig, der gør sig umage.’


Pickuptype, Neck: MS4/3 ( Mr. Six Strings ) – Midd: MS4/3 ( Mr. Six Strings ) – Bridge: MS4/3 ( Mr. Six Strings )
Navn: Christian Dahl Pedersen
Band: Mary’s Garden, Ole gas band, Alter Ten


’Fyldig, varm og klar lyd med en dejlig sprød top. Vil anbefale disse single coils til alle der spørger om jeg kender til en sprød pickup til deres S. Med denne pickup vil den lyde mere af S!’


Pickuptype, Neck: MS5/3 c ( Funky’n Blonde ) – Bridge: MS2 ( Muscle )
Navn: Jesper Tungelund
Band: Torben Callesen’s lovsangsband, Oase 2008, Le Gabs + divers. freelance


‘Forrest: Dejlig fyldig, transparent og blød – Bagerst: Godt med output – Forrest + bagerst: Virkelig god fyldig, men kant og transparens. Virkelig ’hul igennem’. Har ikke endnu fundet nogen, der når op i nærheden af i div. førende musikforretninger. Alt i alt superlyd, har ikke hørt bedre.’


Pickuptype, Neck: MS4/3 ( Mr. Six Strings ) – Midd: MS4/3 ( Mr. Six Strings ) – Bridge: Blade Bucker
Navn: Henrik ’Høne’ Mikkelsen
Band: Heidi Willer Band, Hi B Bluesband, Doodee’s band, div. indspilninger


’Fyldig og sprød lyd m. ’behageligt hot output’. Meget let at kontrollere v. guitar vol. Neck+Midd.: i kombination er perfekt transparent lyd. Twin Blade: Fyldig, distinkt lyd med fast/stram bund (serie). Klar og fyldig single coil-lyd (parallelt).’

’Mørch pick-ups er efter mine ører oplagt ’replacement’ for original og andre masseproducerede pick-ups.’


Pickuptype, Neck: MT5/1 ( Sunrise ) – Bridge: MT5/3 ( Stetson Shade )
Navn: Morten Leander Petersen
Band: Cortez


’Åben, karakterfuld, skramlet på den fede måde. Alt i alt et sæt fantastiske pickupper, som giver mig den åbenhed og power jeg har manglet.’


Pickuptype, Neck; MT4/1 ( Dawn )
Navn: Tim Boström
Band: When City Sleeps


’Denne pickup har en utrolig vintage feel, som jeg ikke har hørt andetsteds. Passer perfekt til min 70’er T… 1000 tak for fee’ lyd’


Pickuptype, Neck: MT5/1 ( Sunrise ) – Midd: MT5/1 ( Sunrise ) – Bridge: MT5/3 ( Stetson Shade )
Navn: Tyge Clemmensen
Band: Jolly Jokers


‘Fin opløsning I mid og top spektret – sprød lyd. Den indbyggede Fishman piezo bro i kombination Neck og Midd giver et meget luftigt lydbillede, som er let at identificere i orkestrets samlede lydbillede.’


Pickuptype, Neck: MT5/1 ( Sunrise ) – Bridge: MT5/3 ( Stetson Shade )
Navn: Jørn Møller

’Sprød og varm lyd i meget fin balance, der passer ekstremt godt til T. Lydmæssigt er der et meget stort brugsområde – de kan bruges til stort set alt!…Har anvendt mange forskellige pu’s til T, men disse Mørch er helt klart de bedste jeg har haft, og min klare lydmæssige preference.


Pickuptype, Neck: MT5/1 ( Sunrise ) – Bridge: MT5/3 ( Stetson Shade )
Navn: Flemming Hvam Lippke
Band: Klipklapperne


’Min Mørch T sad fast i hånden og ville ikke slippe igen. Den er som en naturlig forlængelse af min arm og helt perfekt til mine små pølsefingre. Lyden er simpelthen spitzenklasse. Den er klar, åben, varm, fast og ekstrem vanedannende. Var lidt øm over den i starten. Nu er den med ude hver gang.’


Pickuptype, Neck: MT5/1 ( Sunrise ) – Bridge: MT5/3 ( Stetson Shade )
Navn: Asbjørn Jensen

’Helt fantastisk! Dejlig varm og fyldig. Derudover kan de give helt rigtig tek-twang. Lyder også fantastisk med drive. Lyden er sprød og lækker.’


Pickuptype, Neck: MT5/1( Sunrise ) – Bridge: MT5/3 (Stetson Shade )
Navn: Kim Jeppesen
Band: Closing time


‘Tak for et fantastisk resultat! Min guitar er støjfri, som aldrig før. Det giver helt nye dimensioner, at der kun er den rene guitar sound tilbage! Der er en helt anderledes åben klar lyd end den guitaren var født med, samtidig med at der er masse af bid, krop, varme og fantastisk dynamik. Man kan virkelig arbejde med tonen, når man flår lidt i strengene!’


Pickuptype, Neck: MS4/3 ( Mr. Six Strings ) – Midd: MS4/3 ( Mr. Six Strings ) – Bridge: MH Vintage Hot/Al 2 ( Jazz Groove )
Navn: Michael Vajhøj
Band: Bitter Moon


‘MS4/3: Jeg har aldrig før prøvet pickup’er der i same grad lader mig skabe min lyd blot ved at variere mit anslag og dynamik. Disse pickup’er kan give mig alt fra S’ens bløde og smukke fløjslyd til T’ens bidende twang.’

’MH Vintage Hot: Jeg manglede en lyd der kunne fuldende min lyd, hvor MS4/3’erne gav mig det bedste fra singlecoil pickuppernes univers, manglede jeg en lyd, der kunne gå fra alt til den beskidte lyd fra en gammel Gibson, men samtidig tage mig tilbage til 80’ernes populære rock. MH Vintage Hot giver mig en dynamisk og bred lyd, der træder klart frem i band sammenhæng uden at blive for dominerende.’

’For mig er det vigtigt min lyd fungerer godt i bandsammenhæng, og at jeg samtidig kan have et setup, der gør at jeg kan sprede mig over mange genrer uden at skulle skifte imellem flere guitarer. Med min Mørch kan jeg skabe de forskellige nuancer alene med mit anslag og kombinationen af de forskellige pickup’er.’

’Aldrig nogensinde i mit liv har jeg mødt en mand som Johnny Mørch. Han har en entusiasme omkring sine produkter, man ikke møder andre steder. Der er altid god kaffe og en god stemning hos Johnny.’


Pickuptype, Neck: MS5/3 B ( Big’ Blue ) – Midd: MS5/3 B ( Big’ Blue ) – Bridge: MS5/3 B ( Big’ Blue )
Navn: Thomas Wester
Band: Har bl.a. spillet med Bamses Venner, Party Patrol, Honey I’m home, Souled Out, Studie sessions mv.


’Min erfaring med de små ’magnetbanditter’ startede for ca. 30 år siden… De seneste 10 år med Johnny Mørch’s super musikalske og balancerede pu’s – og jeg har på ingen måde tænkt mig at stoppe. Som årene er gået, har jeg søgt efter flere nuancer, detaljer og ikke mindst balance i mine pu’er. Mange firmaer forsøger, at fremstille pu’s, der f.eks. skal lyde som de fede S’s fra starten af 60’erme. Det er også fint nok, men når man tester dem – især i studiet – mangler de tit den detaljerigdom og 3-dimensionelle sound, som Johnny kan fremtrylle.’

’Et godt eks. er en test, jeg har lavet med en kendt amerikansk neck model op imod Johnnys MS5/3 B. neck position. Den amerikanske udgave er boostet lidt i top og bund og lyder som en ok kopi, men der kan komme problemer, når man f.eks. smider et clean boost ind, så bliver Amerikaneren meget hurtig skinger i toppen og buldrer i bunden pga., at den jo er født med en slags ’loudness’ – og ikke er særlig fleksible, når det virkelig går løs og der for alvor er lys i Mullard og Telefunken ’flaskerne’. Det sker ikke med Johnnys – den bliver bare fyldigere, men holder den super præcise balance! Går man f.eks. efter den hotte og varme SRV-lyd og lign., der stadig har et godt ’bid’ i mellemtonen, hvor alle de afgørende detaljer jo sker – er MS5/3 B et fantastisk bud.

Hvis Amerikaneren var ’kopien’ – får man her ’originalen’, hvor især mellemtonen er tweak’et helt perfekt med det helt rigtige ’bid’ omkring de 800-900 hz. Den lyder super godt både clean, med en TS-type pedal og seriøst overdrive mode. Mange neck pu’s hyler og kalder på deres mor (og bliver nasale og klemt), hvis de får for meget gain – Johnnys MS5/3 B. leverer varen!’

’Check Johnnys guitarer og pu’s ud – og lad være med at spilde 12-18 tusinde på en metervare-guitar fra USA!’


Navn: Jens Varmløse
Band: Souvenirs, Freelance, Ib Grønbech


Pickuptype, Neck: MS4/3 sp ( Organic ) – Midd: MS4/3 sp ( Organic ) – Bridge: MS2 ( Muscle )

S-type: Da jeg for 10 år siden købte min første Mørch s-type var det ikke med Mørch pickupper på. Det varede dog ikke længe før at jeg blev ringet op af Johnny der sagde at jeg liiiige skulle prøve nogen han havde lavet – siden da har der siddet Mørch pickupper på alle mine guitarer! Et gennemgående tema på begge S’er og min T er, at jeg ønsker at kunne springe fra neck til bridge pickup uden, at der er en stor mærkbar forskel i diskant området. Jeg har på mange andre guitarer syntes, at der er for stor forskel på neck og bridge, så man nærmest vil skrue på sin amp for at får den optimale balance hver gang man skifter pickup. Det har jeg ikke behov for med mine Mørch pickupper. MS2’eren i bridge positionen er for mig den ultimative pickup, fordi der er spark i mellemtonen og en behagelig blød top der ikke er for skarp. Den klarer alt hvad jeg skal bruge af pæne, klare og rene “space-ekko” lydbilleder til voldsomme feedback-effekter og reagerer altid på en spændende måde, når man spiller kraftigt på forstærkeren. MS2’eren er placeret på begge mine S’er og den ryger aldrig ud til trods for mange andre fede mørchpickupper, jeg har lyttet på. Den er jeg enormt glad for!

I middle og neck positionen er jeg endt med MS4/3 sp – jeg har prøvet lidt andre varianter i årenes løb, men når der skal være noget glasklar crisp, åbenhed og ikke mindst frækhed har MS4/3 sp’en virkelig vundet kampen i mine øjne. Den leverer en lækker varm og sprød blues tone, og ikke mindst til funky passager er den særdeles velegnet. Det fås ikke meget bedre!’

Pickuptype, Neck: MT5/1 sp ( Shoot Out ) – Midd: MT5/1 sp ( Shoot Out ) – Bridge: MT5/3 ( Stetson Shade )

T-type: ’Magen til min T pickuppers frækhed skal man lede længe efter!! I neck positionen har jeg endnu ikke stødt på en pickup der lyder lige så fed, varm, åben og sprød som MT5/1 sp. Den kan lyde helt S-agtig og har intet koldt og kedeligt over sig, som jeg ellers tit beskriver standard T pickupper. Faktisk er det lidt svært for mig at beskrive oplevelsen af at spille med denne pickup. Før i tiden ville jeg gerne springe fra neck til bridge midt i en solo for at få noget mere kul på. Nu sker det modsatte faktisk af og til! Lækkert kraftigt output der sparker godt med sovs af sted til forstærkeren. På min T har jeg 3 pickupper for at kunne være lidt mere S agtig. Jeg fortrækker at spille S, men når der skal spilles country er det T’en der kommer frem.
Bridgepickuppen er der masser af spark i både med og uden drive. Fælles for alle Mørch pickupper vil jeg sige er, at der er masser af kant og mere “spark” og output end andre pickupper, jeg har prøvet. Det er meget simpelt for mig – man får mere lyd for pengene! Så at jeg kan ha’ pickupper, der har en nogenlunde ens diskant-balance fra neck til bridge plus sprød og lækker tone hver gang jeg plugger i – er en meget simpel årsag til at jeg spiller på Mørch pickupper.. Og bliver ved med det!’


Navn: Rikko Thure

Pickuptype, Neck: MS4/3 ( Mr. Six Strings )

’Clean: Meget præcis pickup som drager guitarens egen ”trælyd” med i tonen. Tilsæt effekter og lyden bliver dybere og mere dynamisk. Overdrive: Det bedste til bluesrock og rockleadarbejde. Detaljeret – ligegyldigt hvor meget drive man tilsætter.

Pickuptype, Bridge: MH5/ sp ( Back Bone )

’Clean: Ultra præcis lyd som ikke bliver hård eller mudret på trods af placeringen. Ringer flot med single coils glasklare åbenhed i skøn forening med humbuckerens tightness. Overdrive: Åben men tight, præcis varm lyd men med tonsvis af overtoner. Synger flot i alle frekvensområder. Tager imod hvad som helst!’

’Varm, præcis tone med overskud. Meget tight og let genkendelig, selv gennem masser af effekter.
Kan dog blive helt åben og clean i samarbejde med midd/neck pickup. Overdrive only!’

Pickuptype, Bridge: MH4 ( Eager )

’Generelt: Meget dynamisk pickup. Kraftig men varm og ”oldschool” afrundet tone – stadig med overtoner i reserve. Har en evne til at give div. effekter mere kraft og dybde. Denne pickup er yderst velegnet til blues, rock og dynamisk soloarbejde.


Pickuptype, Minihumbucker. Neck og Bridge: King-Bee 2
Navn: Andreas O’Carroll
Band: Jeppe Hansen Band, Uddannet fra Nordjysk Musikkonservatorium


Velegnet til blues, jazz, rock og sågar heavy rock.

En mellemting ml. en klassisk PAF type humbucker og en singlecoil. En klar humbuckerlyd med lidt af single coilens sprødhed. En utrolig alsidig pickup, der kan det hele og samtidig lyder godt og har karakter. Jeg er super glad for pickupperne! De lyder fantastisk!!


Pickuptype, Minihumbucker. Neck: King-bee 1
Navn: Knud Møller
Band: Theessink, Nalle, Møller, Johnny Madsen, Dalton


Varm, Blød, Sprød og Lækker.
Endelig har jeg fundet en pickup som får lyden på min Akk. Gtr. helt ud i pappet. Følsomheden i denne pickup giver mig fornemmelsen af at spille på en Gibson jazz gtr. fra sidst i 50-erne